Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Fysiske rammer

Indgange og fordeling af rum

Der er to indgange, en til børnehaven, og en til vuggestuen. Hver afdeling har store garderober, med plads til børnenes tøj, og sko. Børnehaven har 3 store rum med plads til forskellige funktioner.

Sanserum

Vi har et sanserum, med stort akvarium, og forskellige lys borde og sanselys. Dette rum indbyder til stille aktiviteter, puslespil-brætspil, samt mindfulness. Her kan børnene ligge på maven og se på hvordan fiskene i akvariet svømmer rundt, her læser vi bøger, og der er også her de store sovebørn sover til middag.

Konstruktivionsrummet

Det andet rum er konstruktionsrum, hvor vi leger med LEGO, Kapla klodser og magneter. De voksne leger sammen med børne, og her ser vi et stort læringsrum i at vi lærer børnene at fordybe sig i legen sammen med deres venner. De øver sig i at bygge konstruktioner, ud af fri fantasi, men vi tilbyder også trin for trin piktogrammer, hvis der er behov for det. Vi vægter det samarbejde børnene har omkring legen højt, og vi hjælper dem med at lege sammen, hjælpe hinanden, og understøtte den læring der er omkring former og farver i legen.

Kreativt værksted 

Der er også et kreativ værksted i dette rum, her udfolder børnene deres kreative evner, både af egen fri fantasi, men også i mere temabaserede aktiviteter. Disse aktiviteter er både med udgangspunkt i læreplanen, men også ud fra vores årshjul omkring forskellige traditioner.

Lege/Danserum

I børnehaven har vi et legerum, med forskellig rollelegsaktiviteter, køkkenleg-butik/ billege/ "Hjemmekontor". Vi har også vægtet en væg der er helt hvid, så vi kan sætte vores projekter på, og se små læringsfilm i forbindelse med teamer, eller danse-gymnasik musik, så børnene og de voksen får pulsen op, eller brugt deres sanstemmer.

Det sidste rum er legerummet, hvor der er mulighed for køkken-butik leg. Der er dukker og børnenes hjemmekontor-leg, der er også mulighed for, at vi benytter vores projektor til at vise forskellige læringsfilm, om de pågældende temaer vi har. Ligeledes kan vi sætte dansemusik på, eller sætte forskellige sange på, så børnene kan få pulsen op. 

Vuggestuen

I vuggestuen er der to stuer, der er indrettet med forskellige legemiljøer, på begge stuer er der, mulighed for tumle, vilde lege, og forskellige legesager, der er også spil, og tegneting, på begge stuer.

Motorikrum 

I motorikrummet er der et stort boldbassin, der er forskellige bolde, balanceskum, rutsjebane. i motorikrummet er der rig mulighed for de yngste og ældste børn til at udfolde og lære at kravle, krybe, rulle, trille gribe en bold, og sanse.   

Garderober

Garderoben er et meget vigtigt læringsrum for børn, det er her de øver sig meget i selvhjulpenhed i forbindelse med af og på klædning, vi bruger meget tid på at hjælpe, og guide børnene i at lære at mestre alle de grundelementer der er i at lære at tage overtøj, og sko- støvler af og på.

Toiletter

Det er vigtigt for os at toilettet er et læringsrum, her øver og lære børnene om hygiejne, at tørre sig selv, rulle ud, og vaske hænder i den korrekte rækkefølge. Vi sætter børnene på wc fra de er 1,5 år ca. ikke for de skal være renlige med det sammen, for fordi forskning viser, at det her interessen for at blive renlig starter. Derfor er det yderst vigtigt at vi træner barnet til at være tryg ved at sidde på et toilet, og mærke efter. 

Legeplads

Selvom vi er i midlertidige bygninger, vægter vi der er plads til leg udenfor. Vi er i gang med at få etableret en legeplads, inden for den ramme der er sat af kommunen økonomisk. vi har cykler scooter, legehuse, sandkasser og balance bom. vi er i gang med at indhente tilbud på gynger. Vi er i gang med at etablerer græsplæne, og beplantning. Vi Har indkøbt parasoller til at skabe skygge. Vi har et stor areal med fliser, som bruges til boldspil, tegne med kridt, danse. vi vægter at alle bør får frisk luft hver dag.